Sjednica vlade male kneževine nakon pola godine opet je održana u Križevcima. Unatoč kasnom početku u 22 sata u okruženju Kluba kulture iscrpljene su sve točke dnevnog reda i donesena odluka o reguliranju statusa i slučaja Duan koji je zakočio cijeli pravosudno-politički sustav. Poanta je to sadržaja predstave Pod guillotinom, koja je na temelju istoimene drame Ivana Raosa izvedena u petak navečer u ovom križevačkom podrumskom prostoru, u režiji domaćeg Borisa Čataja i izvedbi mladih glumaca udruge Dijalog.
Predstava se time našla na repertoaru ovogodišnjeg festivala Culture Shock, na inicijativu organizatora Festivala i samog redatelja koji su zajedno htjeli ispitati kako u klupskom ambijentu zvuči živi kazališni govor.
‘Giljotina’, koju je križevačka publika već imala prilike vidjeti u rujnu kroz premijeru i reprize, Raosova je jednočinka iz 1954. godine koja tematizira odnos moći prema zločinu i kazni te nemoć pravne države u rješavanju krucijalnih državnih pitanja.
Prisustvujemo sjednici ministarskog vijeća gdje stasiti knez i dvoje suradnika koji inkarniraju još dvanaest servilnih ministara vijećaju o načinu i izvršenju kazne za Duana, koji je ubio svoju ženu. Budući je takav zločin nezapamćen u povijesti državice, smrtna kazna koju težak delikt podrazumijeva, dovodi u zabludu državni vrh.
Jer kneževina nema giljotinu, kojom bi kaznu trebalo izvršiti, a nema ni pet milijuna novčića koliko za posudbu oruđa traže susjedne države.
Time se stvara komplicirana pravna situacija iz koje izviru apsurdne slike o rodoljublju, časti, društvenoj odgovornosti i političkoj gluposti, koju nadilazi pojedinčeva lukavost i snalažljivost.
Shvati li se to potonje ne kao zločin već kao "vrlina", drama ocrtava i naš suvremeni mentalitet u kojem lukavstvo često odnosi pobjedu u duelu s državnim aparatom. Tako se i cijeli kneževski i ministarski zbor u traženju što domišljatijih prijedloga za izvršenje kazne, zapetljao u logičkoj smicalici koju je postavio tvrdoglavi Duan.
Izbjegao je i časno giljotiniranje i strijeljanje i doživotni zatvor i utamničenje koje bi srušilo državni budžet, te sjeo na knežev tron, što mu je i najbolja "kazna"…
Igor Frbežar kao knez, Jelena Katanović i Ivan Vuk kao svi ministri i Berislav Raguž kao Duan ovaj put su Giljotinu izveli pred kudikamo brojnijom porotom nego dosad, što se mjestimično, vjerojatno zbog treme, vidjelo i prilikom "davanja iskaza" u dijalozima.
U nekoliko je navrata došlo naime do sitne brzopletosti, no to im nećemo uzeti za zlo jer su u cjelini vodili zadovoljavajući i dopadljivi kazališni "proces".
Prostor Kluba kulture na taj je način prošao test kao mjesto gdje se može ostvarivati i kazališna umjetnost.
Komentari su zatvoreni.